Kleine Eheverbrechen
Als Gilles (Michael Hecht) nach einem Unfall aufwacht, kann er sich an nichts erinnern. Von Lisa (Susanne Menner) erfährt er, dass sie seit 15 Jahren eine glückliche Ehe führen. Doch in Gilles keimt Misstrauen auf: Ist Lisa überhaupt seine Ehefrau? Wer ist er selbst? Und: Was war das eigentlich für ein Unfall?
In dem Stück des französischen Erfolgsdramatikers Éric-Emmanuel Schmitt verbirgt sich hinter jeder Schicht von Lügen eine neue. In dem schwarz-weißen Bühnenbild (Uwe Framenau) bewirft sich das Ehepaar mit grotesken, oft komischen Wortgeflechten. Dabei schwankt es ständig zwischen Annäherung und Entfremdung. Es braucht viel Liebe zum typischen Hin und Her des französischen Theaters, bis sich die Wahrheit auftut und Lisa zynisch ausruft: „Und was machen wir jetzt mit der Wahrheit? Nüscht!“
Das Zwei-Personen-Stück ist weder ganz klamaukfrei noch könnte man es revolutionär nennen. Doch scheint es diesen Anspruch auch gar nicht zu haben, dafür setzt die Regie von Ulrich Lenk auf Intimität. Die Alte Näherei im Stadtbad Steglitz bietet dafür die perfekte Kulisse: Man sitzt mitten im Wohnzimmer der Figuren, während draußen vor den Fenstern bedeutungsträchtig das Tageslicht schwindet.
Rebekka Wiese / zitty Berlin
The Hush Hush Ensemble
‘The Tempest’ by William Shakespeare. Deptford Adventure Playground, London
…the Hush Hush Ensemble creates real energy and conjures up dreamlike imagery in this most basic of settings…Director Stephen Sheridan has squeezed
everything possible from such humble resources. There is also some fine detailing, such as great masks, which add a magical air. At the end, it wasn’t just the evening chill which gave the
audience goose pimples. The final scene was carried off beautifully. On this evidence Hush Hush could soon be making a big noise in theatre.
(Derek Smith - The Stage, June 1995)
…get down to one of the most energetic, inventive, theatrical events on the fringe. Between the rainbow planks of London’s largest adventure playground, The Hush Hush ensemble weave the magical
madness that is “The Tempest”…-Charmed, like part of the shipwrecked crew, we watch wide-eyed as on every side, at every height, the omnipresent spirits of the isle entrap us with haunting songs
and quirky movement. Unfettered by setting or audience expectations the production is strikingly original without ever being twee or clever-clever… Hush Hush have captured the essence of “The
Tempest more acutely than many a production employing the whole shebang. In the thick of urban hardship, here is theatre as it should be: free, fresh and fun.
(Sara Abdulla - Time Out, June 1995)
…this open air production is
so enthralling that gusting winds, splitting rain and darkening skies only serve to add an extra dimension to Christopher Marlowe’s titanic tale about unbridled ambition…. And all credit to
director Stephen Sheridan and his cast, mostly dressed in strange off-white sci-fi costumes resembling something out of Flash Gordon, for allowing the drama itself to dominate and resisting the
temptation to get too carried away with this forest of poles…. Notable amongst a host of ideas is the introduction of an ever-present figure of Death abseiling from the wooden structure to be in
at each kill and hovering victoriously over the closing scene of destruction wearing a huge, black, wing-like arrangement… Terrific stuff and a fringe must- but take a mac and pray for a stormy
night.
(Roger Foss - What’s On, July 1996)
“Twelfth Night” by William Shakespeare. The Hush Hush Ensemble, St Paul’s Church, London.
…It is the only
recent Shakespearean production which manages to combine feather boas, bowler hats and a pulpit. The action takes place inside St Paul’s Church, Deptford. Helpers carefully check glossy brocade
smoking jackets for rogue lint which might take the shine off the flamboyant scene… The dialogue has not been modernised, but the emphasis is on making Twelfth Night camp, outrageous and “a bit
silly”.
…full of the exciting theatricality we have come to expect from this vibrant local company.
(The Deptford Kite, December 1995)
Pared down from the standard folio to just one-and-a-half hours in duration, the
Hush Hush Ensemble’s production is a frantic affair, speeding through the cross-dressing character’s queer affairs of heart…. A racy, pacy production of a seasonal
standard.
(Shuet-Kei Cheung, South London Press December 1995)
You’ve heard of theatre-in-the-round but this is theatre in the around, because it
happens all around you. ‘We’re using the balcony for street scenes but we decided against swinging from the chandeliers for the swordfight because the Rector might not like it’.…
For “Twelfth Night” designer Uwe Framenau has devised ‘top hats and tails with tights- it’s quite elegant but they have to be able to jump around.’
(Cedric Porter – South London Press, December 1995)
“Chasing the Moment” by Jack Shepherd. Director Janos Bruck. Southwark Playhouse, London
…Seen in preview, Janos Bruck’s production is fluid and may yet finesse the weaker lines to suit the otherwise astute pacing and construction of the
play… Reversing the process of most theatres, the playhouse is transformed painstakingly by designer Uwe Framenau into a pub cellar, right down to the fag-littered floor, and the quartet play us
through the interval with a lazy series of jazz standards which suit the mood perfectly.
(Nick Curtis – Evening Standard, September 29, 1994)
Faultless fringe productions, where acting, writing and direction all coalesce to produce an evening of gripping theatre, are few and far between. But Jack Shepherd's moody, tense play about jazz and jazzmen is one of them.....
What's On
One of the best plays on the Fringe this year is Chasing the Moment, written in vitriol and hard sweat by the actor and writer, Jack Shepherd, and set in a small South London jazz venue…..This short, tense piece.....is both about the reasons for playing and the reasons for living. What does jazz mean to a white Englishman today? Is music a substitute for tackling life? This is a brooding, acid, grimly funny play.
The Sunday Times
Jack Shepherd's shrewd, abrasive play attempts to get to the heart of what jazz, and thereby artistic effort and creation, a lonely, hellish business, is all about.....The play deals with cultural and generational history and conflict, with loneliness, love and resentment, creation and resignation.
The Scotsman
Jack Shepherd's play won a Time Out award for Best Fringe Production after an acclaimed production in Edinburgh and London in 1995.
National Theatre Studio and Southwark Playhouse 1994.
“Car Wash Love” by Anna Negri. RCA
…this is the entertaining tale of a woman who has an affair with a garage mechanic when she takes her family’s car to the auto-wash. Lightly comic and entertaining, it’s a
far more enjoyable piece than Negri’s second film tonight.(B.C.)
(Time Out, September 1994)
“Iphigenia in Aulis” by Euripides. The Other Theatre Company, Cage Theatre, London
It’s proof, if proof were needed, that the fringe can produce real quality as well as surprises.
(Joanna Trollope – Time Out, March 1995)
„Hommage an Romy Schneider – Künstler aus Europa ehren die große Schauspielerin“
21.05. - 15.06.2005
Veranstaltet und kuriert von Uwe Framenau für Galerie v. Eichenau, Augusststraße 74, Berlin
Gesichter einer Frau
Es gibt nur eine Romy Schneider. Aber welche? Die süße Sissi, die Romy Schneider in den fünfziger Jahren spielte und von deren Image sich die wunderbare Schauspielerin nie wieder ganz erholen
sollte. Oder jene Lebefrau mit Zigarette, aufgelösten Haaren und im Morgenmantel, der die Theaterfotografin Helga Kneidl im Mai 1973 drei Tage lang in Paris ganz nahekommt und die sie mit der
Kamera auf grobkörnigen Schwarzweißbildern und in unendlich vielen Facetten festhält?
Wie viele Gesichter diese Frau besitzt, wissen vor allem ihre Fans. Sie haben zusammengetragen, was Uwe Framenau derzeit in seiner Galerie in der Ausstellung "Hommage an Romy Schneider
Berlin 2005" zeigt: Arbeiten über Romy und Devotionalien vom Schal bis hin zu ihrem Lieblingsparfum. Komplett wird die Ode dank eines Filmogramms, das täglich "The Best of" präsentiert - mit
"Swimmingpool" oder den "Dingen des Lebens" diesmal wirklich das Beste.
Es gibt künstlerische Impressionen neben ungekünstelten Porträts, bunte Collagen aus Hunderten von Magazinschnipseln und eine helle Plastik der französischen Bildhauerin Sissy Piana: Sie rückt
Romy in die Nähe jener "Marianne"-Büsten, mit denen Frankreich sich ein Symbol für die Republik geschaffen hat und die bereits die Züge von Brigitte Bardot und Catherine Deneuve trugen.
Das Bild, das sich die Zeitgenossen wie Nachgeborenen von Romy Schneider machen, changiert zwischen Kitsch und Kunst: Ein Abklatsch aus dem echten Leben jener Schauspielerin, die große Filme
neben Schmonzetten gedreht und sich schließlich im Elend ihrer tragischen Lebensgeschichte verloren hat.
Den meisten Arbeiten der Schau gelingt es tatsächlich, einen Aspekt einzufangen und auszuarbeiten - wenn auch auf unterschiedlichem Niveau. Glanzlichter setzten natürlich Kneidls Bilder und
ebenso die frühen Fotoarbeiten von Will Mc Bride. Bildende Künstler wie Claudia Reh oder Heiko Haenler arbeiten sich dagegen an je einem Porträt von Romy Schneider ab - die eine läßt das
Gesicht hinter Farbwolken fast verschwinden, der andere löst es in psychedelischen Farbkringeln fast bis zur Unkenntlichkeit auf.
Galerist Framenau, selbst ein Romy-Schneider-Fan, wird seine Räume nach dieser Ausstellung schließen. Treu bleibt er allerdings der Idee, ein kleines Romy-Museum an anderer Adresse in Berlin zu
installieren. Der Anfang der Sammlung ist gemacht, und schon jetzt sprengen die Beiträge den Rahmen der Hommage.
Christiane Meixner, Berliner Morgenpost, 08.06.2005